בוכנות מנוע – מהן ומתי יש להחליפן?

הבוכנות הן אחד המרכיבים המרכזיים ברוב סוגי המנועים ובפרט במנועי בעירה פנימית. התנועה של הבוכנה היא למעשה זו שמייצרת בסופו של דבר את התנועה של הרכב, כמובן בעזרת חלקים אחרים. הסטנדרט הוא 4 בוכנות, אם כי יש גם מנועים בעלי 2 בוכנות וכאלה עם מספר רב יותר של בוכנות.

פעולת הבוכנה במנוע 4 פעימות

הבוכנה עצמה היא גליל מתכת שנמצא בתוך צילינדר. הפעולה שהיא מבצעת מורכבת מ-4 שלבים:

א. יניקה – הבוכנות נעות בתוך הצילינדר, כלפי מטה, וכך מתאפשרת כניסה של דלק ואוויר דרך שסתום היניקה.

ב. דחיסה – בשלב זה בוכנות מנוע עולות ודוחסות את התערובת של האוויר והדלק. התערובת נדלקת ונוצרת האנרגיה הדרושה למנוע.

ג. עבודה – גזים בוערים (כתוצאה מהדליקה בשלב הדחיסה) דוחפים את הבוכנות כלפי מטה. שסתום היניקה נפתח מחדש, ונכנסת עוד תערובת של אוויר ודלק.

ד. פליטה – בוכנות המנוע נעות מעלה והגזים השרופים נפלטים מהרכב.

בוכנות מנוע מחוברות לארכובה ולטלטל, וכך מומרת התנועה הקווית לתנועת הגלגלים שהיא כמובן סיבובית. עוד כדאי לדעת שעל כל בוכנה מורכבים רינגים, לרוב מפלדה, כדי להפחית את החיכוך בינה לבין הצילינדר ולאטום את חלל השריפה. הבוכנות עצמן מיוצרות לרוב מאלומיניום וצורתן היא מעין קונוס – רחבות בחלק התחתון וצרות יותר בחלק העליון.

החלפת בוכנות מנוע

קולות של נקישות שעולים מן המנוע הם אינדיקציה אפשרית לבוכנות לא תקינות. ישנן תקלות נוספות שמייצרות רעשים דומים, ולכן חשוב להגיע למוסך מקצועי. במידה ונדרשת החלפה של בוכנות מנוע, חובה לוודא שהחלפים שבהם משתמש המוסך הם אכן איכותיים. בזכות המקצועיות והניסיון העשיר, שלמה נאור מייבאת חלקי חילוף לרכב באיכות גבוהה של מיטב היצרניות בעולם – הן מקוריים והן תחליפיים – ותמיד במחיר אטרקטיבי.

 

אולי יענין אותך גם

בוכנות מנוע – מהן ומתי יש להחליפן?
5 (100%) 1 vote