טלטל מנוע: המדריך המלא

מהו טלטל מנוע ומה תפקידו?

טלטל מנוע אולי איננו המרכיב המשוכלל ביותר שבמנוע, אולם תפקידו חסר תחליף. צוות קבוצת שלמה נאור, המתמחים בהחלפות מנועים ישנים וייבוא מנועים באיכות מעולה לכל סוגי הרכבים, מסבירים מהו הטלטל, מה חשיבותו ומה קורה אם הוא ניזוק, מתקלקל או נשבר.

היכן נמצא הטלטל בתוך המנוע?

תצורתו של הטלטל פשוטה למראה אך מיקומו במנוע חיוני. מדובר על מוט מתכתי מאורך הדומה במראהו למחבט של טניס או למטקה של חוף הים. בכל מנוע ישנם מספר טלטלים, בהתאם למספרי הבוכנות. מרכיב זה נמצא בין הבוכנות לבין גל הארכובה. הקצה הצר של חלק זה הינו בעל מבנה טבעתי המחובר אל הבוכנות שנכנסות לצילינדרים. הקצה הרחב והגדול יותר, מולבש על גל הארכובה. חלק זה מלופף על גל הארכובה (שבצורתו דומה לברכיים מכופפות) באופן שמתקבלת תנועה סיבובית מכל הבוכנות שנעות בצורה מתואמת.

מדוע טלטל המנוע חיוני כל כך?

הטלטלים שבמנוע חיוניים כך כל משום שתפקידם להפוך את הכוח שמייצר המנוע, לכזה שיכול להניע את הגלגלים בתנועה סיבובית אחידה. הבוכנות שנכנסות ויוצאות בתוך הצילינדרים ממירות את אנרגיית הבעירה (שמתרחשת בתא הבעירה) לאנרגית תנועה. זוהי אנרגיה ישרה, כלומר אופקית. היא איננה יכולה להניע את הגלגלים ולכן, הטלטלים משמשים כמעין "מקשר" או ממיר של כיוון התנועה. בצורה סכמטית, מתרחש במנוע הדבר הבא:

  1. הבוכנות עולות ויורדות ויוצרות תנועה אופקית, קווית.
  2. הטלטל המחובר אל הבוכנות מעביר את התנועה הקווית הזאת אל גל הארכובה.
  3. בזכות הזוויות המשתנות שנוצרות בין המרכיבים של המערכת, נוצרת התנועה המעגלית הנחוצה. גל הארכובה, המחובר אל כל הטלטלים שבמנוע מקבל תנועה סיבובית ומעביר אותה אל גלגל תנופה יחיד.
  4. גלגל התנועה מרכז את כל הכוח שמגיע מהבוכנות ומעביר אותם הלאה, כך שמתקבלים סיבובי הגלגלים של הרכב.

מאילו חומרים מיוצרים הטלטלים המודרניים?

סוגים קדומים של טלטלים היו נהוגים בשימוש כבר בעת העתיקה, למשל בטחנות קמח שהונעו בכוח המים ולאחר מכן, ברכבות שהונעו בעזרת מנועי הקיטור. כיום, מיוצרים טלטלים מחומרים חזקים כדוגמת פלדה יצוקה או לעיתים לשילוב מתכות שכולל אלומיניום (בגלל המשקל הנמוך). ברכבי יוקרה, ניתן למצוא מרכיבים אלה אשר עשויים ממתכות קלות משקל אך חזקות ביותר, כדוגמת הטיטניום.

מה קורה אם נגרם נזק לטלטל המנוע?

טלטלי המנוע מאופיינים בעמידות ובחוזק. יחד עם זאת, התקנות שגויות או "עייפות החומר" במנוע לא מתוחזק היטב עלולים לגרום לכשל. תקלה במערכת השימון או בלאי שלא אובחן בזמן במנועים ישנים עלולים להביא להרס מוחלט של המנוע או חלקים נרחבים מתוכו. הרס הבוכנות, השסתומים וכדומה. כמו כן, פעולה לא תקינה של הטלטלים עשויה במקרים אחרים לגרום לירידה מהותית בביצועי מנוע ותחושה שהמנוע התעייף או "גמר את הסוס". תנועה לא מלאה של הבוכנות תגרום לדליפות וחוסר אטימה בצילינדרים, מה שמביא להספק חלקי בלבד של המנוע.

מנוע הרכב עייף וחסר כוח? בקבוצת שלמה נאור הוותיקה מבצעים החלפות מנועים לכל סוגי הרכבים. ניתן לרכוש מנועים להרכבה עצמית. אספת מנועים וגירים מייבוא, באיכות הגבוהה ביותר.

אולי יעניין אותך גם:

טלטל מנוע: המדריך המלא
5 (100%) 1 vote