גל ארכובה

המדריך השלם על גל ארכובה

איך בנוי גל ארכובה וכיצד הוא מעביר את העוצמה הנדרשת, אל גלגלי הרכב (דרך גלגל התנופה)? הכירו את המרכיב שבזכותו הרכב שלכם נוסע בחופשיות לאן שרק תרצו. המידע באדיבות קבוצת שלמה נאור, יבואני מנועים לכל סוגי הרכב, שירות ברמה הגבוהה ביותר ומחירים שלא תמצאו בשום מקום אחר.

מדוע בעצם צריך גל ארכובה ברכב

במנוע של הרכב הממוצע שוכנות 4 בוכנות. בדגמים מסוימים ניתן למצוא פחות בוכנות (2 או 3) או הרבה יותר מזה (6, 8 ואפילו 12). אך לא משנה כמה בוכנות, תמיד הן נעות בתוך הצילינדרים. זוהי תנועה קווית, בתזמון מושלם עם כניסת תערובת הדלק והאוויר, עם פתיחת וסגירת השסתומים. אבל החיסרון של הבוכנות הוא שהן יודעות לייצר אך ורק תנועה בקו ישר. תנועה שכזאת לא יכולה להניע בצורה ישירה את הגלגלים של הרכב. כלומר גל הארכובה הוא בעצם הפתרון. הוא ממיר את התנועה של הבוכנות לתנועה מעגלית הרצויה לנו. תנועה זו עוברת הלאה, דרך תיווכו של גלגל תנופה ומשם, הלאה לעבר הצירים, הסרנים והגלגלים.

כיצד בנוי גל הארכובה

גלי ארכובה הינם התקנים חזקים ביותר. המבנה הבסיסי של הגל הינו מבנה של מוט פלדה ובו כיפופים כמעין ברכיים. צורה זאת נבחרה על מנת לאפשר את התנועה סביב ציר, בסיבוב. כדי להמחיש את הרעיון, תארו לעצמכם את הפדאלים של אופניים, אשר בנויות עם ברכיים, בכיפוף.

בגל הארכובה, לכל כיפוף שכזה מחובר חלק שנקרא טלטל ובקצהו – הבוכנה. בקצה של גל הארכובה מחובר גלגל התנופה. שורה של מיסבים נועדו לספוג את העומסים הגבוהים לצורך הארכת אורך החיים של המערכת כולה. לכך יש להוסיף כמובן את חומרי הסיכה הזורמים במערכת. הגל גם עשוי להיות בעל תפקידים משניים נוספים. למשל, להניע מערכות נוספות ברכב כגון משאבות שונות. לצורך תמיכה ועיגון, גלי הארכובה לרוב נתמכים על ידי בלוק המנוע.

כיצד יוצרים גלי ארכובה חזקים ואפילו פחות גדולים

גלי ארכובה הם מהחלקים במנוע שמתמודדים עם העומסים והלחצים הגבוהים ביותר. במנועים מסוימים, מרכיבים את הגלים מחלקים נפרדים שיחוברו יחדיו אולם את החזקים ביותר נוהגים לייצר מפלדה מחושלת, לעיתים בשילוב פחמן. החוזק נוצר על ידי כך שמדובר על יחידה אחת שיוצקים אותה כפי שהיא, בחישול בטמפרטורות מאוד גבוהות. בגלי ארכובה של רכבים מיוחדים, ניתן למצוא מתכות יקרות או מיוחדות, שמעניקות משקל גבוה ליחידת נפח נתונה. כך יוצרים למשל מנועים קומפקטיים אך גם עתירי ביצועים. דוגמאות לחומרים אפשריים כוללים למשל עופרת או טונגסטן. ותמיד, בזמן הפעולה, שמני הסיכה בכמות מספקת אחראים למניעת שחיקה או התעוותות.

הקשר בין גל הארכובה לתזמון הזרקת הדלק ויעילות מנוע

גל הארכובה עצמו עשוי לקבל תפקיד נוסף, המשפר את תפקוד המנוע. לצורך כך, מותקן במנוע חיישן שנקרא חיישן גל ארכובה. הוא מותקן סמוך לגלגל התנופה, בקצה גל הארכובה. החיישן מספק אינדיקציה לאיכות העבודה של המנוע. זיהוי תקלה על ידי החיישן עשוי להשבית את המנוע כך שצריך לפנות למוסך שמזהה את סוג התקלה. החיישן מתזמן בצורה טובה את הזרקת הדלק ומאפשר פעולה חלקה, טובה וחסכונית יותר של המנוע בכל רגע נתון.


אולי יעניין אותך גם:

המדריך השלם על גל ארכובה
5 (100%) 3 votes