סוגי טורבו לרכב

סוגי טורבו לרכב

טורבו לרכב הוא מוצר מבוקש שמשפר במידה ניכרת את הביצועים של כל מכונית כמעט. כדי לבחור את המוצר המתאים ביותר לרכב הספציפי שלכם כדאי להכיר את כל סוגי הטורבו, ועוד המלצה היא באופן טבעי להקפיד לרכוש טורבו במקום אמין ומקצועי. בעמוד זה תוכלו לקרוא הסברים על הקטגוריות השונות של חלק זה, וכן פירוט של התועלות העיקריות שלו.

מגדש או סופרצ'ארג'ר?

באנגלית נהוג להשתמש במונח סופרצ'ארג'ר – SuperCharger כדי לתאר מגדשי טורבו לרכב. התרגום המילולי של המילה SuperCharger הוא מגדש על, כך שבאופן מעשי כל טורבו לרכב הוא בעצם סופרצ'ארג'ר.

יחד עם זאת מקובל להבחין בין שני שני סוגי טורבו לרכב – הראשון הוא מגדש והשני הוא סופרצ'ארג'ר. המגדשים הם מערכות שדוחסות אוויר למנוע על בסיס האנרגיה שמייצרת הזרימה של גזי הפליטה. הסופרצ'ארג'רים הם גם כן מערכות שדוחסות אוויר למנוע, אבל האנרגיה שמפעילה אותן היא אנרגיה של כוח מכני שמגיע מגל הארכובה. יש גם מערכות שכוללות גם מגדש וגם סופרצ'ארג'ר במקביל.

טורבינה אחת או שתיים?

חלוקה נוספת של סוגי טורבו לרכב היא בהתאם למספר הטורבינות הקיימות במערכת. ברוב המכוניות שבהן הותקן מגדש במנוע ישנה טורבינה אחת, והיא מניעה מדחס אחד. בנוסף יש מערכות שנקראות Twin Turbo והן מורכבות כפי שאפשר להבין משמן משתי טורבינות.

חלוקה נוספת היא לטורבו מקביל וטורבו טורי. במערכות המקביליות יש שתי טורבינות בגודל זהה וכל אחת מהן מספקת אוויר דחוס לצילינדר אחר. במערכות הטוריות יש טורבינה אחת קטנה יחסית שפועלת בסל"דים הנמוכים ועוד טורבינה גדולה יותר שנכנסת לפעולה כשהמנוע מגיע לסל"ד גבוה.

חדש או משופץ?

עוד הבחנה לגבי סוגים שונים של טורבו לרכב היא בין מגדשים חדשים לכאלה שהם משופצים. טורבו חדש לחלוטין יספק תמיד ביצועים טובים יותר מטורבו שעבר שיפוץ, אבל כשמתלבטים בין סוגי טורבו לרכב אי אפשר להתעלם מהשיקול הכספי – ולכן יש גם מצבים שבהם הבחירה תהיה בטורבו משופץ. במקרים אלה חשוב מאוד לוודא שהשיפוץ מבוצע באמצעות חלקים איכותיים, כך שהטורבו יחזיק מעמד זמן רב ויספק את התועלת המצופה ממנו.

התועלות המשמעותיות של סוגי טורבו לרכב

הוספת טורבו לרכב משפרת כאמור את הביצועים שלו, ומבחינה זו כל סוגי הטורבו מספקים תועלות משמעותיות.

היתרון הראשון הוא שיפור הביצועים, בעיקר בזכות ניצול הגזים שנפלטים מהמנוע כדי לייצר עוד כוח. כך למשל מנוע בנפח 1.2 ליטר עם טורבו יכול להתנהג בפועל כמו מנוע של 1.6 ליטר.

היתרון השני הוא האפשרות להפחית את צריכת הדלק – וזו כבר מספקת תועלת כפולה: כלכלית, שכן המחיר של הדלק בארץ גבוה, ואקולוגית, שכן כולנו כבר מודעים להשפעות הסביבתיות השליליות של השימוש בכלי רכב, ואם אפשר לשמור על אותו היקף שימוש במכונית ובמקביל לצמצם את זיהום האוויר, כדאי כמובן לעשות זאת.

התאמה מדויקת לכל כלי רכב

הדגש האחרון לגבי סוגי טורבו לרכב הוא הצורך בהתאמה מדויקת לסוג המנוע בכל רכב ספציפי. אם החלטתם להוסיף לרכב שלכם טורבו, מומלץ בחום ליישם את ההחלטה במוסך מקצועי, ותיק ואמין, ובפרט כזה שמקפיד להשתמש בחלקי חילוף מובחרים בלבד.

אולי יעניין אותך גם

סוגי טורבו לרכב
5 (100%) 2 votes