בוכנות מנוע

החלפת מנוע ברכב

המנוע הוא כמובן הרכיב המשמעותי ביותר בכל רכב, ובהתאם החלפתו היא פעולה שמחייבת מקסימום תשומת לב – גם בגלל ההשפעה על איכות הביצועים של הרכב ועל חוויית הנסיעה בו, וגם לנוכח העלות הגבוהה של התקנת המנוע החדש. בעמוד זה תמצאו מידע שיעזור לכם להחליף מנוע במינימום הוצאות ומקסימום תועלת.

אילו מנועים ניתן להרכיב ברכב?

בכל מצב שבו נדרשת החלפת מנוע ברכב עומדות בפני בעל הרכב 3 אפשרויות:

א. להתקין בו מנוע חדש לחלוטין

ב. להרכיב מנוע מייבוא – מנוע משומש, כשבאופן טבעי כדאי שהקילומטראז’ שלו יהיה נמוך ומצבו מצוין

ג. להשתמש במנוע מפירוק – כלומר מרכב שנע על כבישי הארץ, הושבת ונלקח ממנו המנוע

האופציה הראשונה מבטיחה מקסימום תועלת אבל גם העלות שלה תהיה גבוהה מאוד. כשהבחירה היא בין שתי האופציות האחרונות – ובדרך כלל מי שנדרש לבצע הרכבת מנוע יעדיף שלא להשקיע סכומי כסף גבוהים מדי ברכב שממילא אינו חדש – ההמלצה היא לבחור במנועים מיובאים. סיבה אחת ליתרון של מנוע מייבוא על פני מנועים מפירוק היא התחזוקה הטובה יותר של רכבים בחו”ל (אמנם גם בארץ ישנם בעלי מכוניות שמקפידים על שגרת טיפולים במוסכים איכותיים, אבל הסיכוי שתקבלו מנוע שחוק גבוה יותר). סיבה שנייה היא תנאי האקלים בישראל, שגורמים לשחיקה מואצת של כל סוגי המנועים לכלי הרכב השונים.

מתי נדרשת החלפת מנוע לרכב?

כשהמנוע לא ממלא את תפקידו – בין אם עקב שחיקה טבעית לאחר שנים רבות של שימוש אינטנסיבי, בין אם עקב תחזוקה לקויה ובין אם עקב תאונה – בדרך כלל האופציה הראשונה שנבחנת היא שיפוץ המנוע. במקרים שבהם אין דרך להחזיר את המנוע לקדמותו, או כשהעלות של פעולה זו גבוהה כך שמבחינה כלכלית עדיפה האפשרות של מנוע חדש (או משומש כמובן), תתבצע החלפת מנוע ברכב.

בהתאם ההמלצה במקרים שבהם המנוע חדל מלפעול או שפעולתו מתאפיינת בתקלות חוזרות ונשנות היא להגיע למוסך שמתאפיין גם במקצועיות גבוהה וגם ביושרה ללא פשרות – כך שתוכלו להיות בטוחים שמתקבלת ההחלטה הנכונה ביותר.

מה כוללת הרכבת מנוע?

הרכבת מנוע במכונית או בכל כלי רכב אחר היא פעולה נרחבת יותר מאשר “רק” הוצאת המנוע הקיים שכבר לא מסוגל להניע את הרכב והתקנת המנוע הנבחר. בין השאר תתבצע גם בדיקה של מערכות רלוונטיות (הצתה, קירור ודלק) כשבמידת הצורך יוחלפו חלקים, נדרש כיוון של כבל הגז, במרבית המקרים תוחלף רצועת הטיימינג וכמו כן יחליפו אנשי המקצוע במוסך את פילטר השמן ואת מסנן האוויר (אלא אם כן אין בכך צורך).

דגשים חשובים נוספים

לאחר החלפת מנוע ברכב חובה לבצע רישום מתאים במשרד הרישוי. יש להגיע אל המשרד הקרוב אליכם עם כל המסמכים הרלוונטיים כולל שטר המכר שמעיד כי רכשתם כחוק את המנוע (על-מנת למנוע תופעה של מנועים פיראטיים שעלולים להיות מסוכנים). מספרו של המנוע שהורכב עבורכם יירשם ברישיון הרכב – ללא פעולה זו לא תוכלו לעבור את הטסט השנתי.

דגש חשוב נוסף הוא קבלת אחריות על המנוע החדש, גם אם הוא כמובן חדש רק ברכב שלכם ומשומש באופן כללי. עוד לפני ההרכבה כדאי מאוד לוודא מול אנשי המוסך שהמנוע עבר מעט קילומטרים יחסית ושבוצעו כל הבדיקות הרלוונטיות כדי לוודא שהוא תקין ושהוא יוכל לספק לכם מקסימום ביצועים לאורך שנים רבות.

החלפת מנוע ברכב
4.8 (95%) 4 votes