גריטת רכב שלמה נאור

גריטת רכב יתרונות וחסרונות

לכל בחירה שאנחנו עושים בחיים יש השפעה על הסביבה. במקרים רבים אנו פוגעים בכדור הארץ – תופעת לוואי בלתי נמנעת של החיים המודרניים והרצון ליהנות מכל מה שהם מציעים לנו. אבל במאה ה-21 כבר אי אפשר להתעלם יותר מהסכנה הממשית של המשך ההתעלמות מהנזקים וממה שעלול לקרות לחיים של כולנו. אפס פגיעה בסביבה הוא כמובן לא יעד ריאלי, אבל כן אפשר לצמצם ככל האפשר את טביעת הרגל האקולוגית שלנו, וגריטת מכוניות ישנות היא דוגמה טובה לכך. בעמוד זה תמצאו מידע אודות היתרונות והחסרונות של הגריטה (כלומר הפיכת רכב לגרוטאה), המדיניות של הממשלה בנושא והאפשרויות שמוצעות למי שרוצה לבצע את הפעולה.

רצון יש – תקציבים אין

מכונית עם ותק של מעט שנים על הכביש וקילומטראז' סביר אפשר כמובן למכור – ולכן באופן טבעי גריטת רכב רלוונטית למכוניות ישנות. בהתאם יצרה מדינת ישראל תוכנית לעידוד בעלי כלי רכב ישנים, שמטבעם הם גם מזהמים ובדרך כלל גם לא בטיחותיים, להפוך אותם לגרוטאות. התמריץ היה מענק כספי של כמה אלפי שקלים והתוכנית יצאה לדרך ב-2009.

עד מהרה נגמר התקציב שהוקדש לגריטה, והיוזמה הושבתה. לאחר מכן היא חודשה, ושוב הופסקה וב-2013 אפילו נרשם ניסיון מביך במיוחד כשכבר אחרי יום אחד אזל הכסף שהובטח ואי אפשר היה לעודד עוד בעלי כלי רכב ישנים להוריד אותם מהכבישים בצורה מסודרת.

ב-2018 הודיע המשרד להגנת הסביבה שיקצה 100 מיליון ש"ח לחידוש תוכנית הגריטה, אבל רק של כלי רכב כבדים שמונעים בדיזל. גם ההפעלה המצומצמת לא יצאה בסוף לפועל, ושנה לאחר מכן צצה יוזמה חדשה: העברת האחריות על הגריטה אל יבואניות הרכב – יוזמה שנכון לקיץ 2019 עדיין לא הפכה לתוכנית רשמית וכמובן לא התממשה.

יתרונות הגריטה

בישראל, לפי ההערכות של המומחים בתחום, יש כ-20,000 כלי רכב ישנים, מזהמים ומסוכנים. את כלי הרכב האלה כדאי כמובן להוריד מהכביש, וגריטה היא אופציה עם מספר יתרונות משמעותיים:

א. פתרון נוח – מן הסתם מדובר במכוניות שקשה עד בלתי אפשרי למצוא להן קונה, והפיכתן לגרוטאות היא דרך מהירה ופשוטה להיפטר מהן.

ב. תועלת אקולוגית – גריטת רכב ישן, היא פעולה ידידותית לכדור הארץ, וכאמור בעידן הנוכחי אי אפשר להתעלם יותר מהשיקול האקולוגי בכל החלטה והחלטה.

ג. בטיחות – מי שממשיך לנסוע במכונית ישנה ובעייתית מסכן את עצמו וגם נהגים אחרים שנקלעים לסביבתו.

איפה מתבצעת גריטת מכוניות?

גם בלי ההשקעה המתבקשת של הממשלה כל בעל רכב ישן שכבר אין לו שווי בפני עצמו יכול להגיע למגרש שעוסק בפירוק כלי רכב. כמובן שלא תצטרכו לשלם על הגריטה במקרה זה – הרווח של בעלי המגרש הוא החלקים התקינים שהם מפרקים מהמכונית ויכולים למכור אותם (מן הסתם גם ברכב ישן במיוחד יש  חלקי חילוף חדשים יחסית וכאלה שעדיין אפשר להפיק מהם תועלת. שימוש נוסף הוא גם אחד מהעקרונות הבסיסיים של הקיימות, ולכן גם מבחינה אקולוגית זהו צעד מומלץ). בדרך כלל בעל המגרש יהיה מוכן לשלם סכום כסף מסוים עבור אותם חלקים, ובהתאם הרווח שלכם יהיה כפול ובעצם משולש: גם נפטרתם מרכב שכבר לא באמת מתאים לכם, גם קיבלתם כסף וגם צמצמתם את הפגיעה בכדור הארץ.

גריטת רכב יתרונות וחסרונות
דרגו אותנו