אלטרנטור וסטרטר

אלטרנטור וסטרטרים

מהו תפקיד האלטרנטור?

התפקיד של האלטרנטור – שבעברית אגב נקרא מחולל – הוא להמיר אנרגיה מכנית לכדי אנרגיה חשמלית, שכמובן נדרשת בכל רכב לשלל מטרות. עד לפני כ-60 שנה הרכיב שמילא תפקיד חשוב זה היה הדינמו, אבל בזכות ההשתכללות המתמדת של תחום החשמל לרכב, ובכלל, היום עושה זאת האלטרנטור.

במקרים שבהם ישנה תקלה כלשהי באלטרנטור, או שהמחולל סובל מבלאי מצטבר משמעותי, המצבר לא יקבל את הזרם החשמלי הנחוץ לו ולכן לא יוכל להפעיל את כל המערכות החשמליות ברכב. בהתאם תקינות האלטרנטור היא חלק בלתי נפרד מתקינות המכונית, וכשיש צורך בשיפוץ או בהחלפה של המחולל חשוב להקדיש לכך את מלוא תשומת הלב ולא לזלזל.

אלטרנטור וסטרטרים איך עובד אלטרנטור

כל אלטרנטור יודע להפוך תנועה מכנית סיבובית לזרם חשמלי AC, ולאחר מכן להפוך אותו לזרם ישר – DC – באמצעות גשר דיודות שמורכב מ-3 דיודות ושמהווה את אחד החלקים המשמעותיים באלטרנטור. האלטרנטורים המתקדמים הם גם רכיבים חכמים ובעיקר הם יודעים להתנהל ביעילות מרבית.

הדרך שבה מובטחת צריכת דלק מינימלית לטובת הפעלת כל המערכות החשמליות של הרכב היא באמצעות מחשב שיודע לזהות כמה חשמל הרכב צריך בכל נקודת זמן. על-מנת לאפשר את הטענת המצבר המתח של האלטרנטור יהיה סביב ה-13.5 וולט שכן אין צורך ביותר מכך. כשהמחשב מזהה פעילות של מזגן, אורות ועוד רכיבים, הוא מגדיל את ההספק של האלטרנטור כך שניתן יהיה לספק את הצורך הגובר בחשמל, וכשאין פעילות כזו שוב פוחת ההספק כך שלא יתבזבז דלק לשווא.   

איך יודעים שהלך אלטרנטור?

פעולה תקינה לחלוטין של האלטרנטור מאפשרת כאמור להפעיל את כל המערכות החשמליות ברכב – אורות, מזגן, מגבים ועוד ועוד. חשוב לשים לב לכל אינדיקציה שהיא לבעיה באלטרנטור.

המצב הנפוץ ביותר שאין כמעט נהג שלא נתקל בו (ולמרבה הצער גם יותר מפעם אחת…) הוא הידלקות של נורת הטעינה שמופיעה בלוח השעונים. הכוונה היא לאותה נורה שצורתה היא צורת מצבר, והיא מעידה כמובן על כך שהוא לא מתמלא. יש מספר בעיות שיכולות לגרום לכך שהאלטרנטור לא ימלא את המצבר וביניהן פחמים גמורים, וסת מתח פגום או דיודה שנשרפה. בכל מקרה חשוב קודם כל במצב שכזה לבדוק אם רצועת הטעינה תקינה. אם היא קרועה, או אפילו “רק” בלויה, החיבור בין האלטרנטור למנוע הוא לא תקין וזו יכולה להיות הסיבה לבעיה. אם רצועת הטעינה תקינה, בודקים את המתח באלטרנטור. הטווח הדרוש הוא 13.5-14.5 וולט, כך שאם בבדיקה מתגלה מתח נמוך יותר – זוהי כמובן אינדיקציה לכך שהגיע הזמן להחליף את האלטרנטור או לשפץ אותו.

מצב שני הוא כאמור קרע ברצועה – הרצועה של האלטרנטור נשחקת עם הזמן עקב התייבשות ולכן חשוב להחליף אותה בכל פעם שעושים לרכב טיפול. אם לא מקפידים על החלפת הרצועה כשהיא כבר מתחילה להתבלות התוצאה עלולה להיות קרע וכתוצאה מכך האלטרנטור עצמו יהיה תקין אבל לא יוכל למלא את ייעודו.

מצב אחר הוא נתק של הרוטור שבאלטרנטור. הנתק בא לידי ביטוי בחוסר יכולת להניע את הרכב, ובכך שגם כשפותחים את הסוויץ’ מנורת הטעינה בכלל לא נדלקת. במקרים אלה חשוב להגיע לחשמלאי רכב מיומן ואמין, כדי שיזהה בדיוק מהי הבעיה.

עוד מצב בעייתי הוא טעינת יתר. טעינת היתר נגרמת עקב שיבוש בוויסות המתח וכתוצאה מכך המתח שהאלטרנטור מספק למצבר גבוה מדי. במקרים אלה חובה להימנע מנסיעה ברכב שכן מדובר בסיכון משמעותי – עקב המתח הרב מדי המצבר עלול להתפוצץ ובנוסף ייגרם נזק רב למערכות החשמל במכונית. טעינת יתר אפשר להריח – במקרים אלה יוצא מהמצבר ריח עז של חומצה עקב התחממות היתר. בדיקה של האלטרנטור תגלה מתח של יותר מ-15 וולט (רמה תקינה היא כאמור עד 14.5 וולט) והפתרון הוא החלפת המחולל.

שיפוץ אלטרנטור איך בודקים אלטרנטור?

האלטרנטור הוא חלק מורכב יחסית. יש בו מיסבים, פחמים ועוד חלקים מתכלים, ישנו גשר הדיודות עם 3 דיודות שכל אחת מהן יכולה להפוך לפגומה, ישנו הרוטור שכולל חריטת טבעות נחושת, ישנה רצועת הטעינה וישנם עוד רכיבים אלקטרוניים.

בהתאם בדיקת אלטרנטור מחייבת ציוד משוכלל ועוד יותר מכך ניסיון עשיר כדי לזהות בוודאות את הבעיה – ולדעת גם מהו הפתרון הנכון ביותר עבורה. לאחר כל עבודה שקשורה לאלטרנטורים, בין אם מדובר על שיפוץ אלטנרטור קיים ובין אם על החלפתו, מתבצעות בדיקות יסודיות, כמה וכמה פעמים, וכן בדיקות ממוחשבות מתקדמות כדי לוודא שהרכיב החשוב יעבוד באופן מושלם ויספק לכל המערכות החשמליות את הזרם החשמלי הנחוץ עבורן.

איך עובד הסטרטר?

הסטרטר – ובעברית המתנע – הוא הרכיב שמופעל על-ידי סיבוב המפתח בתוך הסוויץ’ וכשזה קורה הוא גורם למנוע להתחיל להסתובב ולרכב לנוע.

כדי שיצליח לגרום למנוע לפעול, גם הסטרטר הוא למעשה סוג של מנוע, אבל קטן. הכוח של המנוע הזה, שכאמור מגיע מהמצבר (בזכות הפקודה שהוא מקבל מסיבוב המפתח בסוויץ’), עובר למנוע המרכזי ומתחיל לסובב אותו, עד שהוא צובר מספיק כוח כדי לתפקד בכוחות עצמו. בשלב זה הסטרטר למעשה השלים את תפקידו, עד הפעם הבאה שתידרש התנעה של הרכב.

באילו מקרים סטרטרים לא מצליחים להתניע את הרכב?

מצבר חלש לא מספק לסטרטר את האנרגיה הדרושה לו, ולכן במקרים אלה המתנע לא יעבוד והרכב לא יניע. כשזה המצב אין צורך כמובן להחליף את הסטרטר אלא לבדוק מדוע המצבר חלש ולטפל בבעיה זו.

בעיה נוספת שבאה לידי ביטוי בתפקוד לא תקין של הסטרטר היא כבלים רפויים או מנותקים. גם במקרים אלה אין סיבה לטפל בסטרטר.

כשמתניעים את הרכב ושומעים רעש חריג, הסיבה לכך היא ככל הנראה גלגלי שיניים בלויים או קפיץ שבור. כשמנסים להתניע ושומעים מעין קליק, והרכב עצמו לא מגיב, הסיבה היא בדרך כלל פחמים בלויים – ובמצבים אלה מי שמספק את הפתרון הוא חשמלאי רכב מוסמך. חשוב לא לנסות להמשיך את ההתנעה אלא לכבות את הרכב כדי שלא ייגרם נזק חמור יותר.

תחזוקת סטרטרים ואלטרנטורים

בניגוד לחלקים אחרים ברכב שישנן פעולות שונות שרצוי לבצע כדי לשמור עליהם, האלטרנטורים והסטרטרים לא זקוקים לתחזוקה מיוחדת. למעשה הדבר היחיד שחשוב להקפיד עליו הוא הגעה לבדיקות התקופתיות בזמן, בלי להחסיר בדיקות ובלי להתעכב שלא לצורך – כך שבכל מקרה שישנו רכיב שמתחיל להתבלות יימצא לכך פתרון עוד לפני שהבעיה מחמירה.

כדאי לזכור שבאלטרנטורים ישנם גם רכיבים חשמליים שמטבעם הם רגישים ולכן עלולים להתקלקל, וגם רכיבים מכניים – כאמור פחמים, מיסבים ועוד – וגם הם מתבלים עם הזמן. כמו כן ישנה הרצועה שעלולה להיקרע, ולכן חשוב לזהות מראש את הבעיות שעלולות לצוץ ולהחליף כל חלק עוד לפני שמגיעים למצב שבו האלטרנטור או הסטרטר לא עובדים ואי אפשר להשתמש ברכב.

מתי כדאי לשפץ אלטרנטור ומתי מומלץ להחליף?

ישנם מצבים שבהם התקלה באלטרנטור אינה חמורה ולכן אין צורך להחליף אותו – אלא רק לשפץ. בהתאם חשוב מאוד להגיע למוסך שהוא לא רק מקצועי מאוד אלא גם מתנהל ביושרה מלאה, כך שתוכלו לסמוך על ההמלצה של אנשי המקצוע בו.

במקרים שבהם נדרשת החלפת האלטרנטור או התקנה של סטרטר חדש, האפשרויות הן רכיב חדש או כזה שהתקבל מפירוק רכב. באופן טבעי אלטרנטורים וסטרטרים מכלי רכב מפורקים הם זולים יותר, וכשהמקור שלהם אמין ואיכותי כמו קבוצת שלמה נאור תוכלו להשתמש בהם ללא חשש ומתוך ידיעה ודאית שהם ימלאו את תפקידם במשך שנים רבות.

בכל מקרה חשובה מאוד ההתאמה לסוג הרכב, תת הדגם הספציפי ונפח המנוע – כדי שהביצועים יהיו הטובים ביותר שיש.

אלטרנטור וסטרטרים
3 (60%) 5 votes