תמונה של ראש מנוע

ראש מנוע

כל בעל רכב צריך לדעת מהו ראש מנוע ומה קורה אם מתקלקל

מרכיב חיוני ומרכזי ביותר במנוע הרכב שלכם נקרא ראש מנוע. כל נהג עם ראש על הכתפיים צריך לדעת מהו בדיוק, איך הוא בנוי ומה עשוי לקרות אם הוא מתקלקל. מומחי קבוצת שלמה נאור, החברה הוותיקה שעוסקת בייבוא והחלפת מנועים וגירים מסבירים – איך מזהים ראש מנוע לא תקין, כמה עולה החלפת הראש ואילו סימנים כדאי שתכירו.

מדוע ראש המנוע חייב להיות חזק ועמיד ביותר

מנוע בעירה פנימית מכיל מגוון חלקים נעים, הפועלים בעוצמה ובתיאום. בתוך המנוע מתבצעת שריפה של תערובת דלק עשירה, על בסיס בנזין, סולר או גפ”מ. על כן, ראש המנוע חייב להיות חזק ועמיד ביותר, משום שהוא חשוף לחום רב ועליו לעמוד גם בשינויי טמפרטורה קיצוניים. כיום, ראשי המנוע האיכותיים בנויים מאלומיניום אולם יש עדיין יוצאים מן הכלל. תקינותו של הראש מאפשרת למנוע לעבוד בצורה כי יעילה, הכי חסכונית וכמובן, גם הכי בטוחה. אם לדוגמא החלק הזה לא מצליח לבצע הולכת חום בצורה יעילה, המנוע כולו עלול לעלות באש. כדאי להזכיר שבין בלוק המנוע לבין הראש, נמצאת גומיית אטימה, פקונג ראש.

מהם המאפיינים של ראש מנוע מאיכות גבוהה

ראש המנוע של הרכב משמש כמעין מכסה לבלוק המנוע. על מנת שהוא יבצע את תפקידו על הצד הטוב ביותר הוא חייב לאפשר לתא השריפה לעבוד ביעילות וללא חדירה של גזים בצורה לא מבוקרת ולא רצויה. בנוסף, עליו לשמור על מבנה ותפקוד גם בחשיפה לחום עז בחשיפה לעומס מאכני הנובע מסיבובי המנוע המהירים. ביחד עם אטם ראש המנוע, הוא צריך לאטום היטב את הצילינדרים ולשמש נקודת אחיזה אידיאלית לשסתומים אשר מזרימים את האוויר לתאי הבעירה ומוציאים את הגזים השרופים מהצילינדרים.

איך מזהים ראש מנוע מקולקל, מהם הסימנים

בעזרת הסימנים הבאים תוכלו לדעת האם לגשת למוסך ולבדוק את תקינות ראש המנוע או האטם.

  • המנוע מתחמם, וניתן לראות על כך חיווי בלוח המחוונים. מערכת הקירור לא מצליחה לקרר את המנוע.
  • שמן המנוע נשרף או מחליף את צבעו הכהה לצבע בהיר.
  • הרדיאטור מוצף לעיתים קרובות ואפשרי גם תקלות חשמל בפלאגים.
  • המפלט מוציא עשן במידה לא רגילה ולפעמים נפלטים משם גם נוזלים או אפילו שמן.
  • נשמעים רעשים או תקתוקים מהמנוע.
  • מלבד זאת, במוסך ניתן לזהות חדירת פחמן דו חמצני למים, מה שמעיד על חוסר אטימה או תקלה בראש המנוע.

מה קורה אם לא מטפלים בזמן בתקלות ראש המנוע

במידה ולא ניגשים בזמן למוסך ולא מאתרים תקלה של ראש המנוע, עלול לקרות מצב שבו הרכב פשוט יעמוד. המנוע יקרוס, חלקים שונים יתעקמו ויתעוותו, חיי המנוע עשויים להתקצר. במיוחד אם זיהיתם חום מנוע ניכר, יש להפסיק מידית את הנסיעה ולבדוק את העניין בהקדם. זיכרו כי ראש המנוע חייב לאטום כראוי את תא הבעירה ולאפשר לאוויר הדחוס להישאר בפנים ולאפשר לצילינדרים ולבוכנות לספק את האנרגיה המומרת לתנועה, שמניעה את הרכב. בזכות הראש התקין, לא מתערבבים מרכיבים שונים כגון שמנים, נוזלי קירור. ואפשר רק לציין שאם לא מתחזקים את ראש המנוע או מטפלים בו בזמן, התוצאה תהיה החלפת ראש המנוע או המנוע כולו.

החלפת ראש מנוע, בהתאם לסוג הרכב, תעלה כמה אלפי ₪. אם הבחנתם כי ביצועי המנוע ירודים, אם קניתם רכב עם ראש מנוע או מנוע גמור, בכל סוג של דגם או מודל, קבוצת שלמה נאור תוכל לספק לכם מנוע מתאים והחלפה באיכות הגבוהה ביותר (ובמחירים הכי טובים). מקבלים הזמנות למנועים מייבוא גם לרכבים נדירים. כל המנועים מסופקים באיכות מעולה, עם בדיקת תקינות ללא פשרות לפני ואחרי ההתקנה.

אולי יעניין אותך גם:

ראש מנוע
דרגו אותנו