חלקי חילוף לרכב בירושלים

חלקי חילוף לרכב מפירוק

חלקי חילוף מפירוק הם אופציה שמוצעת כמעט בכל מצב שבו נדרש תיקון ברכב. באופן טבעי לחלפים מכלי רכב מפורקים יש גם יתרונות וגם חסרונות, וכדאי לדעת גם את אלה וגם את אלה. בעמוד זה תמצאו הסברים מפורטים לגבי סוגי חלקי החילוף שניתן למצוא בדרך זו, המקרים שבהם כדאי לממש את האופציה, המגבלות שלה והדרכים המומלצות להתמודד עם החסרונות.

חלקי חילוף לרכב

תעשיית הרכב היא אחד השווקים הגדולים ביותר הקיימים בארץ, ועם מיליוני כלי רכב על הכביש, הביקוש לחלקי חילוף עולה בהתמדה. אחת הדרכים היעילות והידידותיות ביותר לסביבה להיענות לדרישה זו היא באמצעות שימוש בחלקי חילוף מפירוק. תהליך זה כולל שימוש חוזר ברכיבים שמישים מכלי רכב ישנים, פגומים או כאלו שיצאו משימוש. פרקטיקה זו לא רק מסייעת לבעלי רכבים לחסוך כסף, אלא גם תורמת באופן משמעותי לקיימות סביבתית.

מה כולל התהליך של פירוק חלקי רכב?

פירוק חלקי רכב הוא תהליך מוקפד הדורש מומחיות ותשומת לב לפרטים. הוא מתחיל בבחירה קפדנית של כלי הרכב, לרוב במגרשי גרוטאות. ממשיך בהערכה מקצועית אשר נועדה לזהות חלקי חילוף מפירוק הנמצאים במצב טוב ומתאימים לשימוש חוזר ומסתיים בפירוק עצמו. תהליך הפירוק והשימוש בחלקי חילוף מפירוק כולל מספר שלבים מרכזיים:

  • ניקוז נוזלים – לפני הסרת חלקים כלשהם, מנקזים נוזלים כגון שמן, נוזל קירור, נוזל בלמים ונוזל הולכה.
  • הסרת רכיבים שמישים – מכונאים מיומנים מחלצים בקפידה חלקים אשר נועדו לשימוש חוזר, ביניהם מנועים, תיבות הילוכים, אלטרנטורים, מתנעים, סוללות ולוחות גוף.
  • בדיקות ושיפוצים – לאחר מכן, חלקי רכב מפירוק עוברים בדיקות כדי להבטיח את הפונקציונליות שלהם. בחלקם נדרשים שיפוצים קלים לפני שהם נמכרים מחדש.
  • מלאי ומכירה – לאחר בדיקה וקטגוריזציה, חלפים לרכב מפירוק מקוטלגים ומופצים למכירה בחנויות או בשווקים מקוונים.

באילו מקרים מפרקים כלי רכב לטובת חלקי חילוף?

ישנם מספר מצבים שבהם כדאי לפרק כלי רכב כזה או אחר כדי להשתמש בחלקים שונים ממנו. מצב אחד הוא לאחר תאונה שהופכת את הרכב ל"טוטאל לוסט" – במקרים אלה אמנם לא כדאי לנסות להשמיש את המכונית, המשאית, הטנדר, האופנוע או הקטנוע, אבל בהחלט ייתכן שחלק מהרכיבים שבו עדיין יכולים למלא את ייעודם ולהניב תועלת ברכב אחר דומה.

מקרה אחר שבו מפורק כלי רכב ונלקחים ממנו חלקי חילוף שונים הוא כשבעל הרכב כבר לא זקוק לו יותר אבל גם אין טעם למכור אותו עקב השווי הנמוך שלו. בהקשר זה כדאי לזכור שמדי שנה עולים על הכבישים בארץ כרבע מיליון כלי רכב חדשים, ומן הסתם ישנם גם כלי רכב ישנים – ובעיקר כאלה בני 20 ומעלה – שהופכים מיותרים. בעל רכב שמעוניין להוריד אותו מהכביש מבצע הליך מסודר מול משרד הרישוי ולאחר מכן הפעולה המתבקשת היא פנייה למוסך שמתמחה בפירוק רכבים כדי לבחון אילו חלפים הם במצב תקין כך שניתן לקבל עבורם תמורה כספית.

מדוע כדאי להשתמש בחלקי חילוף מפירוק?

ישנם יתרונות רבים לשימוש בחלקי חילוף מפירוק במקום רכישת רכיבים חדשים. אלו המרכזיים שבהם:

  • חיסכון בעלויות – אחד היתרונות הגדולים ביותר של פירוק חלקי חילוף לרכב הוא מחיר סביר. חלקים משומשים בדרך כלל עולים משמעותית פחות מאשר חדשים.
  • יתרונות סביבתיים – חלקים מפירוק לרכב מפחיתים  את הפסולת על ידי שימוש חוזר ברכיבים שאחרת היו מושלכים להטמנה. בנוסף, השימוש בהם ממזער את הביקוש לייצור חדש, ומסייע בהפחתת פליטות הפחמן ושימור משאבים טבעיים.
  • זמינות ותאימות – מציאת חלקי חילוף מסוימים לרכבים ישנים או נדירים יכולה להיות מאתגרת. חלפים מפירוק מתאימים הרבה פעמים לרכבים אלו, במקום רכיבים שכבר לא נמצאים בייצור.

 

חלקי חילוף משומשים לרכב – כל האפשרויות

כלי רכב שהוגדרו כ"טוטאל לוסט" או כאלה שהורדו מהכביש מתוך בחירה של בעליהם יכולים לספק שלל חלקי חילוף. האפשרויות הנפוצות הן:

 מספר רכיבי רכב מרכזיים מבוקשים מאוד בתעשיית הפירוק בשל עמידותם והשימוש המתמשך בהם:

  • מנועים ותמסורת – נחשבים לחלקים היקרים ביותר, מה שהופך את אפשרויות השימוש בחלפים משומשים למבוקשות ביותר.
  • אלטרנטורים ומתנעים – רכיבים חשמליים כגון אלטרנטורים ומתנעים נמכרים מחדש לעיתים קרובות.
  • דלתות, פגושים ומראות – חלקי גוף חיצוניים המבוקשים לעתים קרובות עקב תאונות והתנגשויות קלות.
  • גלגלים וצמיגים – צמיגים וחישוקים משומשים קלות נמכרים במחירים נמוכים הרבה יותר מהעלות של חדשים.
  • רדיאטורים – החלק שמוודא כי טמפרטורת המנוע לא תהיה גבוהה מדי.
  • גיר לרכב – מערכת חשובה שמייצרת את היחס המבוקש בין סל"ד (כלומר המהירות שבה פועל המנוע) לבין מומנט (כלומר העוצמה של המנוע).
  • אלטרנטורים – החלק שהופך אנרגיה מכנית לאנרגיה חשמלית.
  • סטארטרים – הרכיב שאחראי על התנעת הרכב.
  • מדחס – מרכיב שהוא חלק בלתי נפרד מכל מזגן לרכב.

וישנם כמובן עוד חלפים שאפשר לפרק מכל רכב, כולל כזה שעבר תאונה קשה או צבר קילומטראז' גבוה במיוחד אחרי הרבה שנים על הכבישים.

היתרונות של חלקי חילוף מפירוק

בכל מקרה שבו ישנה תקלה כלשהי במכונית שלנו, או בכל כלי רכב אחר, אפשרות אחת היא כמובן לתקן את אותו חלק שהתקלקל ויצר את הבעיה ואפשרות שנייה היא להחליף אותו. אם הפתרון הנכון הוא החלפת החלק, ישנן 3 אופציות:

א. חלק חילוף מקורי – של יצרנית כלי הרכב. באופן טבעי במקרה זה מותקן ברכב החלק האיכותי ביותר שיכול להיות, אבל מצד שני גם העלות גבוהה מאוד.

ב. חלק חילוף לא מקורי אבל חדש – במרבית המקרים תוכלו למצוא לצד החלפים המקוריים גם חלפים תואמים, כולל כאלה שמוצעים על-ידי היבואן הרשמי. המחיר שלהם זול יותר ביחס לחלפים המקוריים, אבל גם האיכות פחות גבוהה (אם כי הם בהחלט יכולים להיות טובים).

ג. חלקי חילוף מרכבים מפורקים – היתרון העיקרי בהשוואה לשתי האופציות הקודמות הוא המחיר אטרקטיבי, כך שאתם יכולים לחסוך סכומי כסף משמעותיים וליהנות מרכב תקין לחלוטין.

בנוסף להיבט הכלכלי שהמשקל שלו בכל החלטה גבוה, יש עוד יתרון בלתי מבוטל לשימוש בחלקי חילוף לרכב מפירוק: השימוש הנוסף בפריטים שעדיין יכולים לספק תועלת. בהקשר זה כדאי לזכור ש-ReUse הוא אחד המרכיבים המהותיים בקיימות (לצד Recycle ו-Reduce), ובעידן שבו אי אפשר יותר להתעלם מהסכנה שגורם עודף הצריכה למאזן העדין בטבע, המשך השימוש בחלקי חילוף מכלי רכב מפורקים הוא צעד נכון אקולוגית.

החסרונות של חלפים מכלי רכב מפורקים – ואיך להתמודד איתם

במקביל ליתרונות המשמעותיים הנ"ל יש כאמור גם חסרונות לאופציה של חלקי חילוף מכלי רכב שפורקו מסיבה כזו או אחרת. בפרט חשוב לקחת בחשבון את העובדה שמדובר בחלקים שכבר היו בשימוש, ולפעמים אפילו לפרקי זמן ארוכים מאוד, ולכן הם עלולים שלא להאריך ימים – ולחייב אתכם בתיקון או בהחלפה כבר לאחר תקופה קצרה יחסית.

בהתאם, אם בוחרים באפשרות של חלקי חילוף מרכב שפורק, מומלץ בחום להעדיף מוסכים שעובדים אך ורק עם חלפים שהתקבלו ממקורות אמינים ואיכותיים. בדרך זו תוכלו לדעת שכל אחד מהחלקים שמוצעים לכם בדרך לתיקון כלי הרכב נבחן בקפידה ונמצא כתקין. עוד המלצה חשובה היא להעדיף חלפים מרכבים שפורקו בחו"ל, שכן במרבית המקרים רמת התחזוקה של כלי הרכב מעבר לים גבוהה יותר בהשוואה לזו שבארץ, ובנוסף האקלים הישראלי שוחק מנועים ורכיבים שונים בקצב מהיר יחסית.

 

אתגרים בתעשיית חלקי החילוף לרכב

 בעוד תעשיית חלקי הפירוק מציעה יתרונות רבים, היא מתמודדת גם עם מספר אתגרים:

  • התאמה לתקנות – בארץ קיימות תקנות סביבתיות ובטיחותיות מחמירות בנוגע לסילוק ומכירה חוזרת של חלקי רכב מפורקים.
  • אבטחת איכות – נדרשים נהלי בדיקה מחמירים כדי להבטיח עמידה בתקני בטיחות וביצועים של רכיבים מפורקים.
  • תחרות בשוק – עליית השווקים המקוונים הפכה את התעשייה לתחרותית יותר, ומחייבת את המפרקים לשמור על איכות מלאי גבוהה ותמחור תחרותי.
  • התקדמות טכנולוגית – כלי רכב מודרניים משלבים יותר רכיבים אלקטרוניים וממוחשבים, מה שמקשה על חילוץ ושימוש חוזר יעיל בחלקים מסוימים.

שאלות ותשובות

האם חלקי חילוף מפירוק בטוחים לשימוש?

כן, בתנאי שהם נבדקו על ידי אנשי מקצוע ונמצאו תקינים. מומלץ לרכוש חלקים ממקורות אמינים בלבד.

איך ניתן לוודא שהחלק שהותקן ברכב תקין?

ניתן לוודא זאת באמצעות בדיקה במוסך מורשה, דרישת תיעוד ובדיקה של תקינות החלק לפני ההתקנה.

 

מה ההבדל בין חלקי חילוף מפירוק לחלקים מחודשים? (ריפיוש)?

חלקים מחודשים הם חלקים משומשים שעברו שיקום ושדרוג כדי להשיב אותם למצב קרוב לחדש, בעוד שחלקים מפירוק הם חלקים כפי שהם, ללא תהליך שיקום משמעותי.

מהם הכללים לבחירת חלקי חילוף מפירוק באחריות?

יש לבחור חלקים מפירוק מספקים אמינים, להעדיף כאלה שמגיעים עם תקופת אחריות מינימלית, ולוודא שהם מתאימים לרכב שלכם.

לסיכום

רכישת חלקי חילוף לרכב מפירוק היא אופציה משתלמת כלכלית, נגישה וזמינה, ומאפשרת גם לשמור על הסביבה באמצעות שימוש חוזר ברכיבים קיימים. עם זאת, חשוב לוודא שהחלקים מגיעים ממקור אמין ונמצאים במצב תקין. לחלפים לרכב מפירוק צרו קשר עוד היום עם קבוצת שלמה נאור, המתמחה באספקת חלקי חילוף איכותיים במחיר משתלם.

חלקי חילוף לרכב בירושלים